14 Νοέ 10-14 Νοέμβρη 2025- Παγκόσμια Εβδομάδα Ποιότητας.

Δεκαεπτά χρόνια μετά την καθιέρωση της Παγκόσμιας Ημέρας Ποιότητα από το οργανισμό CQI. Μέσα σε αυτή τη χρονική διάρκεια έχουν λάβει χώρα διάφορες αλλαγές που αφορούν το πλαίσιο λειτουργίας των οργανισμών, τις ανάγκες και προσδοκίες των ενδιαφερόμενων μερών, αλλά και τα ίδια τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Έχοντας αφετηρία τον ορισμό της ποιότητας από το πρότυπο ISO 9000:2015 «Ποιότητα είναι ο βαθμός στον οποίο ένα σύνολο εγγενών χαρακτηριστικών ικανοποιεί απαιτήσεις», και γνώμονα ότι ο όρος της ποιότητας αποτελεί συγκριτικό και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την τοποθέτηση ενός οργανισμού στην αγορά, καλούμαστε όλοι να ερμηνεύσουμε τους όρους “βαθμός”, “εγγενή χαρακτηριστικά” προϊόντος ή/και υπηρεσίας και “απαιτήσεις”.
Η ερμηνεία αυτή σηματοδοτεί τη στρατηγική της Διοίκησης ενός οργανισμού και την γενικότερη κατεύθυνση προς την οποία θα πρέπει να κινηθεί και να αναπτύξει το επιχειρησιακό του πλάνο. Αντιλαμβανόμαστε ότι οι ορθές απαντήσεις δύναται να είναι πολλές και διαφορετικές ανάλογα με την θέση, την οπτική και την προσέγγιση που έχει ο ενδιαφερόμενος, ενώ κάθε επιλογή απόδοσης κάποιου ορισμού οδηγεί στην ανάδειξη νέων ερωτημάτων που θα πρέπει να απαντήσει και να τοποθετηθεί ένας οργανισμός.
Για παράδειγμα, ο κατασκευαστής ενός προϊόντος μπορεί να θεωρήσει ότι ποιότητα είναι αποκλειστικά η κάλυψη των νομοθετικών απαιτήσεων. Αυτό όμως ενδεχομένως να τον θέτει σε θέση υστέρησης έναντι του ανταγωνισμού που παράγει ένα αντίστοιχο προϊόν αλλά με λεπτομέρειες στη λειτουργία του στοχεύοντας να είναι πιο εμφανίσιμο. Ένας τρίτος κατασκευαστής θα λάβει υπόψη του την παράμετρο ευκολίας χειρισμού του, κάποιοι άλλοι την παράμετρο απουσίας δυσλειτουργιών, εμφάνισης βλαβών, την υπηρεσία after sales, το χρόνος παράδοσης του προϊόντος και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί προσθέτοντας κριτήρια, ενώ αντιλαμβανόμαστε την σχετικότητα του ορισμού της ποιότητας ανάλογα με την οπτική γωνία προσέγγισης.
Στο τέλος της ημέρας όλοι παράγουν ή διαθέτουν ένα ποιοτικό προϊόν ή/και υπηρεσία, αλλά ο καθένας ερμηνεύει λίγο διαφορετικά το όρο της ποιότητας, των αναγκών και προσδοκιών και φυσικά διαφοροποιεί τη στρατηγική του τοποθέτηση, έχοντας πάντα δυο βασικούς πυλώνες οι οποίοι είναι αφενός οι ανάγκες/επιθυμίες του ενδιαφερόμενου μέρους (με οποιαδήποτε μορφή και οποιοδήποτε και εάν είναι αυτό), αφετέρου η βιωσιμότητα του οργανισμού.
Ακριβώς αυτοί οι δυο πυλώνες αποτελούν και τους φακούς μέσα από τους οποίους κάθε οργανισμός και ενδιαφερόμενο μέρος προσεγγίζει την έννοια της ποιότητας, δημιουργώντας ένα αέναο κύκλο εξέλιξης, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους που καθορίζουν το πλαίσιο λειτουργίας (νέες ανάγκες, τεχνολογία, κλιματική αλλαγή, προσωπικό κλπ.), καθώς και απειλές και ευκαιρίες των οποίων η ανάλυση τροφοδοτεί προγράμματα ενεργειών, μετασχηματισμό λειτουργικών δομών, νέες στοχοθεσίες και απαραίτητα πλάνα ελέγχων και παρακολούθησης.
Κλείνοντας θα λέγαμε ότι η ερμηνεία του όρου της ποιότητας εναπόκειται τελικά στην οπτική του εκάστοτε ενδιαφερόμενου μέρους και επιδέχεται διαφοροποιήσεις, όπως άλλωστε και οι δυνατότητες συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του ISO 9001:2015, γεγονός το οποίο από μόνο του δίνει χώρο, αέρα και ευελιξία στους οργανισμούς. Αυτή άλλωστε είναι και η μαγεία του χώρου των Συστημάτων Διαχείρισης, ενώ πάντα απώτερος στόχος είναι η διαρκής βελτίωση της ποιότητας.
Αργύρης Γαλαρνιώτης
Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχ/κός, ΜΒΑ
EQA Hellas A.E. // DCTO, QEnHSEBC SM, Lead Auditor, Lead Verifier